سفارش تبلیغ
صبا ویژن
حکمت (از سپاهیان خرد است) و هوس ضد آن . [امام صادق علیه السلام ـ در بیان سپاهیان خرد و نابخردی ـ]
آهنگ جدید/تفریحی/همه چیز

بسیاری بر این عقیده اند که سری بازی های Metal Gear Solid بزرگترین عناوین اکشن-ماجرایی با المان های مخفی-کاری در تاریخ صنعت بازیسازی هستند. آقای هیدئو کوجیما (Hideo Kojima) با خلق این مجموعه بزرگ، خود را برای همیشه جاودانه نمود و جایگاه مناسبی در میان طرفداران این سبک پیدا کرد. همواره نسخه های جدید این سری از محبوبترین بازی های کنسول های PlayStation‌ بوده اند. در نسلی که رقبای بزرگی همچون Splinter Cell از ریشه های خود فاصله گرفته و گرایش زیادی به سمت اکشن پیدا کرده اند، چهارمین نسخه این سری همچنان با گام نهادن بر جای پای سه گانه نخست، موفقیت های نسل قبل را تکرار نمود.

این روزها کمتر عنوان ریشه داری دیده می شود که از اصل خود فاصله نگرفته باشد. به خصوص اگر آن بازی محصول بازار شرق باشد، زیرا سازندگان ژاپنی برای بدست آوردن بازار غرب، چوب حراج بر آبروی خود می زنند و عنوانی صرفاً مطابق با میل مخاطبان غربی می سازند. اما کوجیما همچنان بر عقاید خود پایبند است و آن چیزی را می سازد که مطابق میل طرفداران قدیمی MGS و دوستداران سبک مخفی-کاری باشد. پس از انتشار نسخه چهارم به صورت انحصاری برای PS3، بسیاری منتظر بودند تا MGSV توسط شخص کوجیما رونمایی شود. سرانجام این اتفاق افتاد و مراسم بیست و پنجمین سالگرد خلق MGS با یک هدیه بسیار بزرگ برای طرفداران بیشمار این سری همراه بود.

 

پرده برداری از MGS: Ground Zeroes در حالی صورت گرفت که سیل عظیمی از هواداران این عنوان بزرگ انتظارش را می کشیدند. این نسخه بار دیگر حول محور شخص فوق العاده محبوب و دوست داشتنی این سری یعنی Big Boss و ماجراجوئی هایش می گردد و وقایع بعد نسخه Peace Walker‌ را بازگو می کند. این رونمایی با پخش شدن ویدیوئی فوق العاده که توسط موتور قدتمند Fox Engine صورت گرفته بود و البته انتشار یک سری اطلاعات جزئی، به پایان رسید و دیگری خبری از این بازی نشد. مدتی بعد، تریلری بسیار مشکوک از یک بازی ظاهراً جدید با نام The Phantom Pain پخش شد که استودیوی Moby Dick را به عنوان سازنده بازی نشان می داد.

اولین نکته ای که پس از مشاهده این دمو به ذهن هر بیننده ای خطور می کرد، شباهت های غیر قابل انکار این بازی با شاهکار آقای کوجیما یعنی MGS و شخصیت اصلی آن به Big Boss بود. تمامی شایعاتی که حاکی از ارتباط GZ و TPP بودند، به اثبات رسیدند. در واقع این دو بازی پنجمین نسخه از این سری را با نام Metal Gear Solid V: The Phantom Pain را شکل می دهند. البته GZ پیش درآمدی بر وقایع داستانی MGSV است که بصورت یک بازی کامل و مجزا عرضه می شود و قرار است چگونگی انفجار بزرگ کمپ Omega از تشکیلات نیروهای XOF را شرح دهد که دامن گیر Big Boss و همراهانش شده است.

 

این عملیات که ظاهراً یک دام است، کاملاً از پیش طراحی شده و دشمنان از چیکو (Chicko) به عنوان طعمه استفاده کرده اند. آثار مخرب این افنجار روی Big Boss و کاز میلر (Kaz Miller) در نسخه پنجم دیده می شوند. در ابتدای تریلر MGSV هر دو با صورت های سوخته در بیمارستانی بستری هستند و پزشکان برای نجات Big Boss تلاش می کنند. اما در نهایت او 9 سال به کما می رود. وقایع نسخه پنجم از زمانی شروع می شود که Big Boss به هوش آمده و در اولین صحنه، محل اقامت خود را می بیند که توسط نیروهای XOF مورد حمله قرار می گیرد. این حادثه که به نابودی بیمارستان می انجامد، یک هدف دارد و آن هم کشتن اوست.

البته این اتفاق نمی افتد و Big Boss به کمک همراهش که کاملاً باندپیچی شده، می گریزد. به نظر می رسد که این شخص، همان میلر باشد. هر چند که Big Boss‌ او را ایشمائل (Ishmael) خطاب می کند. بسیاری از شخصیت های نسخه های قبلی این مجموعه در MGSV حضوری پررنگ خواهند داشت و بار دیگر در مقابل Big Boss‌ قرار خواهند گرفت. در اولین دموی منتشر شده، اشخاصی همچون سایکو مانتیس (Psycho Mantis) از نسخه اول با قدرت های ماوراء الطبیعه و شگفت انگیزی ظاهر می شود و در ادامه یک سوار که شباهت بسیاری با The Boss از نسخه سوم دارد، دیده می شوند. در خصوص شخصیت Big Boss باید به تغییر صداپیشه او در این بازی اشاره کرد که دیگر دیوید هیتر (David Hayter) عهده دار این وظیفه نخواهد بود.

 

اولین لحظات و صحنه های موجود از گیم پلی، بسیار یادآور نسخه های کلاسیک این سری از بازی ها است. همچون گذشته، Big Boss قادر به سنگرگیری و استفاده از سه حالت مختلف (ایستاده، نیم خیز، سینه خیز) برای حرکت است. زاویه دوربین از همان حالت مناسب و آشنای نسخه چهارم بهره می برد که مقدار مناسبی از فضای لازم را در محدوده دید بازیکن قرار می دهد. همچنان مخفی-کاری به عنوان اولین گزینه برای پیشروی در طی مراحل استفاده خواهد شد و کلت کمری مجهز به صدا خفه کن، اصلی ترین سلاح گرم برای مقابله با تهدیدهای احتمالی و از بین بردن دشمنان به حساب می آید.

همچنین، لوازم جانبی و دوربین های مجهز دید در شب به سبک سری Splinter Cell هم به عنوان امکانات مورد استفاده در بازی قرار خواهند داشت. دستگاهی جدید که نقشه بازی را به صورت دیجیتالی و سه بعدی در فضای مجازی پخش می کند هم به تجهیزات Big Boss اضافه شده است. از دیگر قابلیت هایی که برای اولین بار به این سری اضافه شده، امکان استفاده از وسایل نقلیه است. علاوه بر آن، به هنگام رانندگی، امکان استفاده از اسلحه و شلیک کردن به طور همزمان وجود خواهد داشت و از همان نمایش مختصری که مربوط به این موضوع می شود، می توان برداشت کرد که فصل های تعقیب و گریز هیجان انگیزی در MGSV وجود خواهند داشت. یکی از اصلی ترین تغییرات، Open-World شدن این بازی است.

 

به همین جهت، محیط ها و نقشه ها به اندازه قابل ملاحظه ای گسترده تر هستند و بدون هیچگونه محدودیتی کاملاً در اختیار بازیکن خواهند بود. به نظر می رسد که چنین فضاهای بزرگی تنها به مأموریت های اصلی یا حتی جانبی ختم نشوند. لازم به ذکر است که تمامی المان های ریز و درشت موجود در گیم پلی نسخه های قبلی این سری از قبیل امکان گروگان گیری و درگیری های تن به تن به روش های مختلف با حفظ استانداردهای موجود، راه خود را در MGSV نیز باز کرده اند. پس از مشاهده اولین تریلر بازی، شاید بیشترین نکته ای که به چشم می آید و توجه هر بیننده ای را جلب می کند، گرافیک فوق العاده زیبا و چشم نواز آن باشد که ساختاری از جنس نسل بعد دارد. بحثی که در نمایش دموی GZ بحثی به میان آمد، پلتفرم های بازی بودند که به دلیل کیفیت خیره کننده آن همه توجهات را به سمت کنسول های نسل بعدی جلب می کرد.

اما در پایان آن ویدیو، لوگوی رسمی کنسول های کنونی نشان داده می شد و این امر در نهایت به تأیید شخص کوجیما رسید. البته باید اشاره کرد که نمایش GZ توسط یکPC  که به گفته سازندگان، سخت افزاری معادل کنسول های کنونی دارد، به تصویر کشیده شده است. در نهایت، هنگام رونمایی MGSV، این بازی برای کنسول های نسل حاضر و احیاناً PC‌ در آینده ای دور تأیید شد که به تمامی شایعات خاتمه داد. بازی های ساخته شده توسط آقای کوجیما از نظر گرافیکی همواره گامی جلوتر از سایر عناوین آن نسل برداشته اند که این نسخه هم از این قائده مستثنی نیست. طراحی شخصیت ها فوق العاده عالی و افکت های آب و باران و در کنار چرخه روز شب شگفت انگیز هستند. نورپردازی بی نقص است و به نظر می رسد که تصاویر از وضوحی برابر Full HD‌ بهره می برند. تمامی اطلاعات موجود از یک تجربه ناب دیگر در مجموعه بزرگ و تمام نشدنی MGS حکایت می کنند که متأسفانه هنوز تاریخ مشخصی برای آن در نظر گرفته نشده، اما امیدواریم که هر چه سریع تر شاهد بازگشت شکوهمندانه Big Boss باشیم.


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط مصطفی 92/3/4:: 11:31 عصر     |     () نظر